Vergroenen straten tegen hittestress

Door Provinciale Staten op 25 september 2022

In de Friese bomen- en bossenstrategie staat omschreven hoe we de Friese natuur willen gebruiken om meer CO2 vast te leggen. Tijdens de Provinciale Staten van 21 september gaf woordvoerder Hetty Janssen aan dat de PvdA tevreden is met de strategie, die ook rekening houdt met het open karakter van het Friese landschap en daardoor relatief veel CO2 in de natte natuur wil vasthouden. ‘Bossen zijn belangrijk om CO2 vast te leggen, maar bossen zorgen ook voor koelte, ze bevorderen de biodiversiteit ze verrijken ons landschap.’

Hittestress aanpakken

Het belang van vergroening in de stedelijke omgeving kreeg in de bomen- bossenstrategie nog maar weinig aandacht, bracht Jansen in tijdens het debat. ‘Daarom wil ik graag door middel van een motie de verbinding leggen tussen deze bomen- en bossenstrategie en de aanpak van gemeenten om hun bebouwde omgeving te vergroenen. Hittestress in de stad wordt een steeds groter probleem. Het Arcadia-project ‘Bosk’ heeft ons aan den lijve laten voelen hoeveel verkoeling groen kan geven in de stad.’ De motie, die overigens niet alleen over de stad gaat, maar over de gehele bebouwde omgeving, werd mede ingediend door D66, GrienLinks, ChristenUnie, SP en Statenlid Goudswaard en behaalde een zeer ruime meerderheid.

Informatie bij onderhoud

Onderhoud en beheer roepen vaak vragen op bij de wandelaar en de omwonenden. Er moet soms gekapt worden en dat begrijpt de wandelaar niet als er niet uitgelegd wordt waarom dat gebeurt. Daarom vroeg Hetty Jansen aan de gedeputeerde Douwe Hoogland om bij de beherende organisaties aandacht voor te vragen dat die informatie ruimer gedeeld wordt. Niet alleen via dorpsbelangen of brieven naar bewoners, maar ook door tijdelijke informatiepanelen ter plekke. ‘Dit kan veel ongerustheid voorkomen.’

Waar ben je naar op zoek?