Wonen in Fryslân – Hoe pakken we de woningnood aan?

22 april 2021

Wonen is een recht, geen verdienmodel. Daarom wil de PvdA snel wat doen aan de overspannen woningmarkt, een ‘markt’ die vooral goed werkt voor speculanten en huisjesmelkers. Ten koste van starters, want voor hen is het onmogelijk om aan een goedkoop huis of sociale huurwoning te komen. Om het grote tekort aan woningen op te lossen, spant de provincie zich in om de verhuurdersheffing af te schaffen. Verder is er maar één oplossing: bouwen!

Uitvoeringsagenda wonen

Maar hoe doen we dat? Tijdens de Provinciale Staten van 21 april werd vergaderd over de uitvoeringsagenda wonen. Hierin staat omschreven met welke doelen en ambities we in de komende jaren willen bouwen. Want in de komende groeit Fryslân naar verwachting ook nog eens met minstens 10.000 huishoudens. Woordvoerder Anne Zijlstra benadrukte dat er bij het bouwen van de benodigde woningen, ook veel kansen zijn om de woningmarkt de duurzame en betaalbare kant op te sturen. Door te zorgen dat we leegstand en verkrotting tegengaan. En te zorgen voor leefomgevingen waarin mensen brede welvaart ervaren, met genoeg ruimte en toegang tot natuur, sport en cultuur.

Woningnood aanpakken

Zijlstra deed vier voorstellen in om het woningtekort verder aan te pakken. Hij stelde met een motie voor om de bouw van verplaatsbare woningen stimuleren. Want verplaatsbare woningen kunnen helpen bij de specifieke wensen van verschillende doelgroepen. Ze zijn ook geschikt voor bewoners met een tijdelijke woonbehoefte. En ze zorgen dat we meer kunnen bouwen, zonder dat er op termijn een woningoverschot ontstaat. Daarnaast willen we vormen van alternatieve woningbouw, zoals hout- en zelfbouw, stimuleren. Deze projecten kunnen ons veel kennis en innovatie bieden op de woningmarkt en vergroten het woongeluk van de initiatiefnemers. Om langdurige leegstand en verkrotting tegen te gaan, vroeg Zijlstra om samen met gemeenten een quickscan te maken naar panden die in aanmerking kunnen komen voor een (tijdelijke) woonfunctie. Ten slotte vindt de PvdA het belangrijk dat er genoeg vakmensen worden opgeleid om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat geld ook voor de ambtenaren die de bouwplannen moeten ondersteunen. Hij vroeg om de toezegging om dit in de gaten te houden.

Zijlstra deed met veel andere partijen de oproep om maatwerk toe te passen bij het beoordelen van de plannen van gemeenten, zodat zij genoeg woningen kunnen bouwen.

Waar ben je naar op zoek?