Kabelgoot door het Wad?

12 juli 2020

Ten noorden van de Waddeneilanden wordt een windpark gebouwd. De ingebruikname daarvan wordt verwacht in 2026-2027. Omdat de stroom van dat windpark ergens aan land moet komen, moet er een kabelgoot komen door het Wad.

Naast het Rijk, netbeheerder TenneT en Rijkswaterstaat zijn ook de regio, bestaande uit gemeenten in Friesland en Groningen, de beide provinciebesturen en Wetterskip Fryslân en Waterschap Noorderzijlvest betrokken bij de keuze voor een tracé.

Zo’n windpark ten noorden van de Waddeneilanden stelt ons voor een dilemma. Natuurlijk willen wij graag en snel veel duurzame energie produceren, om toekomstige generaties voor nog ergere gevolgen van klimaatverandering te behoeden. Maar elektriciteit van boven de Waddeneilanden aan land brengen betekent dat je een geul moet graven door ons kwetsbare Unesco Werelderfgoed Waddenzee; een rustgebied en kraamkamer voor vele soorten vogels, het ‘huis’ voor vele kwetsbare diersoorten, denk aan de zeehonden.

Huiselijk gezegd, moet er dus een kabelgoot worden gemaakt en ook nog één of meerdere stopcontacten op zee. Een enorm karwei.

Wij denken dat de Eemshaven de meest logische plek is om de elektriciteit aan land te brengen. Het voorkomt dat de kabelgoot door Waddeneilanden moet en het past bij de plannen voor waterstofproductie in de Eemshaven.

Wij verwachten dat het niet bij één windpark boven de Waddeneilanden blijft. Het is helaas zo, dat daarvoor gegraven moet worden door ons prachtige waddengebied. Wij pleiten daarom voor een harde voorwaarde aan de uitvoering: maar één keer de schop in de grond en niet voor elk windpark weer een nieuwe goot.

Ook willen we dat Minister goed onderzoek doet naar hoe dit project met de minste schade voor de ecologie kan worden uitgevoerd.

Eerlijk gezegd hadden we nooit verwacht nog eens te zullen pleiten voor dergelijke werkzaamheden in ons kwetsbare waddengebied. Maar voor het produceren van duurzame, fossielvrije energie maken we onder strenge voorwaarden een uitzondering, omdat dat ook weer ten goede komt aan de flora en fauna in het hele gebied.

Hetty Janssen, fractievoorzitter PvdA Provinciale Staten van Fryslân
Henni van Asten, fractievoorzitter PvdA Wetterskip Fryslân