Op reis naar De Stijl in Drachten

door Provinciale Staten op 25 april 2017
Foto PvdA Fryslân

FOTOREPORTAGE — De PvdA bracht vrijdag een werkbezoek aan Museum Dr8888. Museumdirecteur Paulo Martina gaf uitgebreid uitleg over de expositie ‘De Stijl in Drachten’ en gaf zijn visie op Leeuwarden-Fryslân 2018. “Via Theo van Doesburg is kunstbeweging ‘De Stijl’ 100 jaar geleden in Drachten begonnen”, vertelde Martina. Dat de tentoonstelling recent de New York Times haalde noemde hij ,,een hoogtepunt”. Samen met zakelijke directeur Elly van der Goot keek hij vooruit naar volgend jaar. “Dit jaar is een belangrijke opstap voor het programma voor 2018. Dat wordt net zo’n top jaar als 2017.” Als ‘legacy’ maakt Museum Dr8888 van het, aan de Torenstraat staande, ‘Van Doesburg-Rinsemahuis’ een museumwoning. Het pand wordt teruggebracht in oorspronkelijke staat volgens de ontwerpen van Van Doesburg.

“De Stijl ís Theo van Doesburg”, vertelde Paulo Martina aan het begin van zijn rondleiding.

De Stijl is vooral bekend van het gebruik van primaire kleuren, strakke lijnen en het ontbreken van decoraties. “Het is functioneel”, vatte Martina samen.

Over het feit dat er in Drachten verschillende middenstandswoningen volgens de ideeën van Van Doesburg zijn gebouwd, zei Martina…

“…Drachten onderscheid zich doordat De Stijl op straat ligt.”

De museumdirecteur is van mening dat het een goede keuze was om aansluiting te zoeken bij het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’. “Het is altijd spannend om risico’s te nemen.”

Museum Dr8888 wil na LF2018 ook een sociale ‘legacy’ nalaten. Daarvoor organiseert het speciale rondleidingen en workshops voor kinderen en dementerenden.

Reacties zijn gesloten.